Wat is Floorwalken?

Wat is floorwalken?

Wekelijks gaat Devin op bezoek bij verschillende cliënten van OfficeGrip om te floorwalken. In dit blog lees je alles over wat floorwalken precies is en wat Devin zijn ervaringen zijn met de functie floorwalker bij OfficeGrip.

 

Floorwalken

Floorwalken is een concept waarin ik als trainer (wekelijks) over de werkvloer van een organisatie loop, en terplekke mensen begeleid met hun Office365 werkzaamheden. Dit zorgt ervoor dat de eindgebruiker binnen een organisatie persoonlijk kan worden geholpen met de zaken die voor hem of haar lastig zijn of zaken die beter kunnen. Dit werkt veel effectiever dan een standaard training over Office365. Deze worden vaak in groepsverband gegeven waardoor een groot gedeelte van de groep al snel de aandacht kwijt is en het rendement van zo’n training veel lager is dan floorwalken. Het komt ook veel voor dat mensen in groepsverband niet hun vragen durven te stellen, terwijl hier bij floorwalken juist veel ruimte & vrijheid voor is. Ik kijk naar het niveau van de eindgebruiker en vervolgens probeer ik zo goed mogelijk op één lijn te komen met dit individu zodat deze zo goed mogelijk geholpen kan worden. Een ander voordeel aan floorwalken is dat de werknemers van een organisatie gewoon door kunnen gaan met hun dagelijkse werkzaamheden, zonder dat er bijvoorbeeld een uur moet worden vrijgemaakt om de training te geven.

Om de eindgebruiker van de juiste informatie te kunnen voorzien wordt er samen met het contactpersoon (van de klant) een roadmap gemaakt. In deze roadmap staat beschreven wat het niveau van het personeel van de organisatie nu is met betrekking tot hun Office 365 omgeving, en waar ze als organisatie uiteindelijk naar toe willen. Deze roadmap wordt vervolgens verdeeld in verschillende sessies die worden gekoppeld aan bepaalde onderwerpen. Deze sessies worden uiteindelijk uitgevoerd op locatie. Om te kunnen evalueren of de sessies nut hebben gehad doe ik samen met de eindgebruikers een terugkoppeling. Zo zorgen we ervoor dat beide partijen tevreden zijn.

Waarom doen wij aan floorwalken?

We willen graag dat bedrijven die werken met Office 365 of dit bij ons afnemen zo goed mogelijk om kunnen gaan met hun nieuwe diensten en licenties. Bij OfficeGrip werken we graag met bedrijven die het meeste uit hun IT willen halen, floorwalken is daar dus een belangrijk onderdeel in. Verder zijn we van mening dat floorwalken veel efficiënter is dan simpelweg trainingen geven over bepaalde diensten van Microsoft.  Het mooie aan floorwalken is dat je goed kan blijven bijsturen zodat de situatie en ervaring van de eindgebruiker leerzaam en interessant blijft.

 

Hoe zorg jij ervoor dat cliënten tevreden zijn over hun floorwalksessie?

Het is natuurlijk erg belangrijk dat ik genoeg kennis heb over de gehele Office 365 omgeving, zodat ik alle vragen van de eindgebruikers zo correct mogelijk kan beantwoorden. Mocht ik geen direct antwoord hebben op een vraag van een eindgebruiker, dan heb ik gelukkig nog een hele organisatie met specialisten achter mij die ervoor kunnen zorgen dat ik alle vragen prima kan beantwoorden.

Ik vind het daarnaast ook erg belangrijk om zeker te weten dat de eindgebruikers mijn uitleg begrijpen. Dit doe ik door een terugkoppeling, of door ze af en toe een simpele vraag te stellen over de dingen die ik ze heb geleerd zodat ik zeker weet dat ze klaar zijn voor de volgende stap of les. Ook kunnen we bij OfficeGrip een klant koppelen aan Power BI zodat we een goed inzicht krijgen over het gebruik van de Office 365 omgeving bij de klant. Dit maakt het mogelijk om het interne werkproces van de klant te analyseren en conclusies te kunnen trekken.

Zou je iets kunnen vertellen over het floorwalktraject?

Meestal komt een floorwalksessie tot stand bij een huidige klant van Officegrip. Nadat de klant hun nieuwe IT-omgeving is gemigreerd willen ze graag het meeste uit hun omgeving kunnen halen. Tijdens de eerste sessie wordt er samen met het contactpersoon vooral gekeken naar waar ze nu zijn en wat hun organisatie uiteindelijk wilt bereiken. Zoals ik eerder noemde wordt dit vaak gedaan met een roadmap. Op basis van het huidige niveau van de klant worden de eerste sessies voorbereid door mij als floorwalker. Vaak zijn dit basis onderwerpen zoals bijvoorbeeld het bekijken van de mogelijkheden van de Outlook agenda, uiteraard volledig aangepast op de organisatie van de klant. Geleidelijk door dit proces heen wordt het niveau steeds meer verhoogd.

Waarom haal jij je energie uit floorwalken?

Ik vind het persoonlijk erg leuk om bij de klant over de vloer te komen en te zien waar ze allemaal mee bezig zijn. Ook vind ik het leuk om te zien hoe bijvoorbeeld klanten met hun nieuwe IT-omgeving omgaan. Het leuke aan floorwalken is dat je merkt dat mensen heel erg blij zijn als je weer langskomt omdat ze jou persoonlijk hun vragen kunnen stellen. De overgang van de (verouderde) IT-omgeving loopt niet altijd vlekkeloos terwijl de eindgebruiker gewoon zijn werk moet blijven kunnen doen. De overgang naar een nieuwe omgeving is vaak geen keuze van de eindgebruiker maar van het management of andere personen in de DMU. Ik merk dat de mensen dan ook elke keer weer blij zijn wanneer ik langs kom om ze te helpen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

Wat is het eindresultaat van meerdere floorwalksessies?

Dit is natuurlijk voor elke organisatie anders. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de gehele roadmap die samen met het contactpersoon is gemaakt af wordt gegaan. Zodra dit is gebeurd kan ik als floorwalker een organisatie verzekeren dat zij efficiënter kunnen gaan werken met hun nieuwe omgeving. Procesoptimalisatie is voor elke organisatie heel belangrijk, vooral op het gebied van ICT. In de toekomst zal ICT namelijk een steeds grotere rol gaan spelen op het gebied van zowel werk als het dagelijkse leven. Een wijze beslissing om hierin te investeren.

De stage van Chris.

De stage van Chris Ongeveer een jaar geleden begon ik met mijn stage bij OfficeGrip. Ik wou tijdens mijn stage graag meer leren over het vakgebied (online) marketing, [...]

2018-09-11T12:21:27+00:00

Contact informatie

Phone: 088 474 7400

Web: Bekijk onze website